فروشگاه آنلاین مواد شیمیایی
4

سیکلوهگزان

4 سال قبل در تهران
کد آگهی : 10328
    استانتهران
    قیمت0 تومان

جزییات آگهی

استان: تهران
شماره همراه: 02128422797

شرکت بیسموت

سیکلوهگزان

هیدروکربنی سیرشده و حلقوی به فرمول C6H12  بوده که عضوی از خانواده ی سیکلوآلکان ها محسوب میشود.فرمول ساختاری این ماده شامل یک حلقه شیش کربنه که با پیوند های یگانه به یکدیگر متصل شده اند میشود و همچنین هرکربن این حلقه توسط دو پیوند کوالانسی یگانه به دو اتم هیدروژن متصل شده است .

قابل توجه است که این ماده برخلاف بنزن که شامل حلقه شیش کربنه است در دسته ی آروماتیک ها قرار نگرفته و سیکلو آلکانی سیر شده محسوب میشود.سیکلو آلکانها را میتوان با توجه به فرمول مولکولی آنها (CnH2n) ایزومر ساختاری (همپار) دسته ی آلکن ها در نظر گرفت با این تفاوت که سیکلو آلکانها ترکیباتی دارای حلقه کربنی و سیر شده محسوب میشوند .

سیکلوهگزان به عنوان یک حلال غیر قطبی برای صنایع شیمیایی و همچنین به عنوان ماده اولیه برای تولید صنعتی اسید چرب و کپرولاکتام مورد استفاده قرار میگرد که هردو واسطه ای هستند که در تولید نایلون مورد استفاده قرار میگرند.

سیکلوهگزان

ساختار مولکولی و صورتبندی های سیکلوهگزان

 

با اینکه سیکلوهگزان به صورت دوبعدی و روی یک صفحه به شکل شیش ضلعی نشان داده میشود در واقع ساختاری سه بعدی دارد.سیکلوهگزان مسطح فرضی از برهمکنش دوازده H—H متقابل و شش کشش پیوند(یک شش ضلعی منظم دارای زاویه داخلی 120 درجه میباشد که به علت اختلاف بالا با زاویه 109.5 ) ولی یک صورت بندی سیکلو هگزان حاصل از حرکت کربن های 1و4 به خارج سطح و در جهت مخالف که این ساختار در حقیقت عاری از کشش است .این ساختمان به صورت بندی صندلی سیکلو هگزان موسوم است که در آن از پوشیدگی و متقابل بودن اتم ها کاملا جاوگیری شده است و زوایایی پیوندی به تترا هدرال بسیار نزدیک می باشد .

سیکلو هگزان دارای صورتبندی های دیگر نیز بوده که یکی از آنها با نام صورتبندی قایقی شناخته میشود که حدود 6.5 کیلو کالری برمول ناپایدار تر از فرم صندلی میباشد.سیکلوهگزان قایقی تا حدی قابلیت تحرک دارد .اگر یکی از پیوند های کربن کربن را در ساختار قایقی نسبت به دیگری بچرخانیم با برهمکنش جزیی ترانس انولار تاحدی پایدار تر خواهد شد .صورت بندی جدید حاصل شده صورتبندی قایقی پیچیده نامیده میشود.پایداری این فرم نسبت به فرم قایقی حدود 1.4 کیلو کالری برمول میباشد.

سیکلوهگزان قایقی عملا گونه قابل جداسازی نیست.فرم قایقی پیچیده به میزان بسیار کمی وجود دارد و فرم صندلی صورت بندی غالب است.و انرژی فعال سازی که فرم صندلی را از فرم قایقی جدا میسازد 10.8 کیلوکالری برمول میباشد . همچنین دو صورت بندی صندلی سیکلوهگزان وجود دارد که به سرعت به یکدیگر تبدیل میشوند.

سیکلوهگزان

مشخصات فیزیکی سیکلوهگزان

فرمول شیمیایی: C6H12

جرم مولی :84.162 g.mol-1

شکل ظاهری :مایع بی رنگ

چگالی :0.7739 g.mol-1

نقطه ذوب :6.47 درجه سانتی گراد(43.65 درجه فارنهایت)

نقطه جوش :80.74 درجه سانتی گراد(177.33درجه فارنهایت)

فشار بخار:78mmHg  (در 20 درجه سانتی گراد)

ویسکوزیته:1.02 cp در 17درجه سانتی گراد

واکنش های سیکلو هگزان

 

سیکلوهگزان به خودی خود هیدروکربنی غیر قطبی و آبگریز است که از واکنش پذیری کمی برخوردار است.در مقیاس صنعتی سیکلوهگزان از هیدروژناسیون بنزن در حضور کاتالیزگر نیکل رانی تولید میشود .تولیدکنندگان سیکلو هگزان تقریبا 11.4 درصد ازتقاضای جهانی برای این ماده را تامیین میکنند.این واکنش از لحاظ ترمودینامیکی بسیار گرمازا بوده و آنتالپی این واکنشدر دمای 500درجه برابر 216.37-   کیلوژول برمول میباشد و با تکرار این واکنش در دمای 300 درجه میتوان به مطلوب بودن این واکنش از نظر ترمودینامیکی و نامطلوب بودن از نظر آنتروپی پی برد.

 

تاریخ تولید سیکلو هگزان

 

برخلاف بنزن سیکلو هگزان در منابع طبیعی مانند ذغال سنگ یافت نمیشود در نتیجه محققان نمونه های اولیه سیکلوهگزان را سنتز کردند.

 

شکست های اولیه:

 

1.در 1867 مارچلین برتولووت بنزن را با اسید هیدرئودیک کاهش داد.

2.در سال 1870 آدولف فون بایر واکنش را تکرار کرد و همان محصول واکنش را هگزاهیدروبنزن نامید.

3.در سال 1890 ولادیمیر مارکونیکف اعتقاد داشت میتوان همان ترکیب را از نفت قفقاز تقطیر کند و نام آنرا هگزانفتن نامید .

در کمال تعجب سیکلوهگزان های آنها در 10 درجه سانتیگراد بالاتر از هگزاهیدروبنزن و هگزانفتن به جوش می آید .اما این معما در سال 1895 توسط مارکونیکف نیچرکیشنر و نیکولای زلینسکی هنگام واگذاری نام هگزاهیدروبنزن و هگزانفتن به متیل سیکلو پنتان حل شد.

سیکلوهگزان

موفقیت:

 

در سال 1894 بایر (Baeyer ) با شروع کتون سازی اسید پیمیلیک و در پی آن چند مرحله کاهش یافتن توانست سیکلوهگزان را تولید کند.

سیکلوهگزان

در همان سال E.Haworth  و W.H.Perkin جونیور (1860-1960) آن را از طریق واکنش Wurtz  به شکل زیر از 1dibromohexane 6, تهیه کرد.

سیکلوهگزان

سیکلوهگزان جامد

 

سیکلوهگزان دارای دو فاز کریستالی است .فاز دمای بالای 1 در دمای 186 کلوین تا نقطه جوش 280 درجه کلوین یک کریستال پلاستیکی است بوده به این معنی که مولکول ها برخی درجه چرخش آزادی را حفظ میکنند .فاز 2 دمای پایین در زیر 186 کلوین پایدار میباشد.دوفاز III وVI  با درجه حرارت پایین (پایدار) با استفاده از فشار های متوسط بالای 30 مگاپاسکال به دست آمده است .

 

فازهای سیکلوهگزان:

 

سیکلوهگزان

 

فروش سیکلو هگزان صنعتی

برای خرید سیکلو هگزان صنعتی  میتوانید با شماره زیر تماس بگیرید و استعلام قیمت بگیرید

02128422797

سیکلوهگزان

790 بازدید کل ، 2 امروز

این سایت هیچ‌گونه منفعت و مسئولیتی در قبال معامله شما ندارد.
با مطالعه‌ی راهنمای خرید امن، آسوده‌تر معامله کنید.

گزارش مشکل آگهی

درخواست شما در حال پردازش است ، لطفا چند لحظه صبر کنید ....
فروشگاه آنلاین مواد شیمیایی
تبلیغ یک ستاره
10
11
12
13
14
15
16

آگهی های دیگر از این کاربر

آگهی های مشابه

نظرات کاربران